Pitch

Bij PR denken veel mensen als eerste aan een persbericht. Maar er is iets dat nog veel belangrijker is en eigenlijk áltijd terugkomt wanneer je de media benadert: pitchen! Met een pitch staat of valt je succes op een publicatie. Maar ja, wanneer kun je zeggen of iets een goede pitch is of niet?

Wat is pitchen?

Heel simpel gezegd is pitchen niets anders dan het benaderen van een journalist of redacteur. Vaak wordt dat via de mail gedaan. In die mail pitch je je bedrijf, idee of nieuwtje, met als doel dat de journalist enthousiast raakt en over jou wil publiceren. Dat klinkt heel makkelijk, maar toch gaat het in de praktijk vaker mis dan de meesten lief is. Je krijgt een ‘geen interesse’ te horen of je hoort helemaal niets, omdat de mail in de prullenbak is beland of, nog erger, überhaupt niet is gelezen.

Maar hoe krijg je het dan wél voor elkaar om de aandacht te trekken én te houden, zodat de journalist of redacteur daadwerkelijk iets wil doen met jouw pitch?

Slechte pitch: de meest gemaakte fouten

Een slechte pitch is snel gemaakt. Een slechte pitch is een mail of andere vorm van benaderen waarbij je er puur voordeel voor jezelf uit wil halen. Er is maar een win, en die is voor jou. Op die manier zal je in het positiefste scenario doorgestuurd worden naar de marketingafdeling en mag je gaan betalen. Weg free publicity! Daarnaast wordt er vaak en masse een bericht uitgestuurd en ook nog eens naar algemene emailadressen, oftewel: iedereen krijgt precies dezelfde pitch te horen en niemand voelt zich aangesproken. En grote kans dat de pitch dan ook nog bestaat uit puur een promo praatje of onderwerp in plaats van daadwerkelijk een goed idee voor een artikel.

Het resultaat? De gedroomde publicaties zijn verder weg dan ooit.

Zo maak je een goede pitch

Een goede pitch bestaat uit meerdere onderdelen. Het is meer dan alleen ‘een mailtje typen’. Je moet het ook naar de juiste persoon sturen, met de juiste bewoordingen en juiste invalshoek. Persoonlijke benadering, relevantie en win-win zijn de woorden die hier elke keer weer terugkomen. Deze drie onderdelen wil je altijd meenemen in het maken van je pitch:

1. De juiste contactpersoon

Het begint al met het benaderen van de juiste contactpersoon. Vermijd de ‘redactie@’-adressen, omdat je dan nooit weet wie de mail opent. Zeker op grotere redacties is de kans op opening door de juiste persoon veel kleiner. Zorg dus dat je hiermee begint: zoek naar degene die het meeste affiniteit heeft met jouw branche of tak van sport. Dat kan een redacteur zijn, maar ook een freelance journalist die voor het medium dat je op het oog hebt schrijft.

2. Persoonlijke benadering is key

Een goede pitch is altijd persoonlijk. Dat begint al met zoiets simpels als de aanhef: zet dus de juiste voornaam bovenaan de mail. Op die manier voelt iemand zich al veel meer aangesproken dan wanneer je een pitch begint met ‘Beste redactie’. Want ja, tegen wie heb je het dan eigenlijk? De kans dat er überhaupt wordt doorgelezen is zo vele malen groter. Daarna is het zaak dat je een brug maakt van jouw bedrijf en verhaal naar de journalist en het medium waar hij voor werkt. Waarom mail je juist diegene? Wat is de relevantie? Dat betekent dus ook dat iedere pitch die je uitstuurt weer anders zal zijn.

3. Onderwerp vs. verhaal

Bestaat je pitch alleen uit een onderwerp? Niet doen! Zinnen als ‘wij helpen ondernemers met hun branding’ of ‘wij verkopen duurzame cosmetica’ wil je vermijden. Daar heeft een journalist helemaal niets aan. Je wilt dat een journalist na het lezen van je pitch het artikel al helemaal voor zich ziet en het eigenlijk alleen nog maar hoeft uit te werken. Je moet daarom geen onderwerp pitchen, maar een idee voor een verhaal dat past bij het medium. Door een verhaal te pitchen creëer je een win-win: een win voor jou, maar ook voor de journalist, want die heeft nu input voor content waar de lezer echt iets aan heeft.

Zie ook de gastblog van journalist van Floor Bakhuys Roozeboom hierover heeft geschreven:

Journalist aan het woord: wat is een goed verhaal?

Ze geeft hierbij een aantal voorbeelden om het verschil tussen de twee aan te duiden:

Scheiden = een onderwerp
Hoe bedrijven inspelen op de echtscheidingspiek door corona = is een verhaal

en

Verlies = een onderwerp
Wat het verlies van een dierbare doet met je seksleven = een verhaal


Vind je het lastig om een goede pitch te maken en merk je dat jouw kwaliteiten ergens anders liggen? Laat het aan ons over! Met onze PR-uitvoer doen wij het pitchen voor jou. Klik hier voor meer info.