Veel bedrijven willen graag gratis in de media komen. Media aandacht – free publicity – is immers gratis en je bereikt er doorgaans een grote, nieuwe doelgroep mee. Mits je het goed doet natuurlijk! Media aandacht krijgen is niet altijd makkelijk. Daarom hier een aantal voorbeelden van hoe het (niet) lukt.
Kennis delen
Bedrijven die enkel hun aanbod willen promoten, zullen geen gratis media aandacht krijgen. Media werken immers niet graag mee aan het verspreiden van een commerciële boodschap, tenzij betaald natuurlijk. Waar media wel op zitten te wachten? Kennisdeling! Als bedrijf heb je – als het goed is – bergen aan kennis en data in huis. Als je daar open over durft te zijn, en niet bang bent om ‘gratis kennis weg te geven’, is free publicity voor jou weggelegd. Zo kwam onze klant Actief veelvuldig in de media!
Nieuwswaarde
Het klinkt zo logisch. Toch kloppen er regelmatig bedrijven bij ons aan die een persbericht willen versturen zonder nieuwswaarde. Dat werkt niet! De (nieuws)media brengen het nieuws. Dus zonder nieuws, kan je het wel vergeten om media aandacht te krijgen. Uiteraard kunnen wij meedenken over het ‘creëren’ van nieuws. Bepaalde expertise kan op een bepaald moment opeens actueel zijn. Dan is het relevant! Probeer dus altijd te zoeken naar manieren om in te haken op actualiteiten. Zo kan je bedrijf plots wél nieuwswaarde hebben, zonder iets nieuws te doen. Onze klant Suzanne Meijers wordt op deze manier geregeld geïnterviewd.

Björn Deusing bij Kukuru
Schrijf een boek
Een boek opent deuren. Misschien omdat het punt één en punt twee combineert. In (zakelijke) boeken wordt immers kennis gedeeld, en doordat het boek uitkomt is er sprake van nieuws. Wanneer je deze kennis en dit nieuwtje kunt linken aan een externe gebeurtenis, heb je de jackpot te pakken. Wij doen regelmatig PR voor auteurs, zoals Raymond de Looze die een boek schreef over de relatie tussen de jonge en oude generatie op de werkvloer. Of Björn Deusing, die met ‘Elke dag om 15:00 uur klaar‘ vertelt hoe je efficiënter kan werken. Onderwerpen van nu!
Zorg voor een win-win
Ter aanvulling op ons eerste punt: zorg altijd voor een win-win als je gratis in de media wilt komen. Jouw win is duidelijk: media aandacht krijgen. Maar wat kom je brengen? Bij een influencersamenwerking wordt dit snel duidelijk. Veel influencers willen tegenwoordig betaald worden voor hun content. Wanneer je een influencer vraagt om over jouw product of dienst te posten, zal je niet zelden een tarievenlijst als antwoord krijgen. Tenzij je op een andere manier wat toevoegt (een barterdeal) of de influencer écht heel enthousiast over jouw bedrijf is. Zo kreeg onze klant Hypnose Zorg media aandacht op Instagram door influencers een gratis hypnosesessie aan te bieden.
Maak indruk met cijfers
Weinig ondernemers durven over hun cijfers te praten, dus wanneer je daar wél open over bent, opent dit deuren. Daarbij is dit een gevalletje ‘be so great they can’t ignore you’. Wanneer je cijfers geweldig zijn, kunnen media niet om je heen. Dan hoef je er geen mooi verhaal van te maken, maar spreken de cijfers voor zich. Wees uiteraard wel bereikbaar voor interviews. Onze klant Maqqie kreeg er altijd media aandacht door op talloze business media.

We Love Oldtimers in FD
Gun-factor
Met de gun-factor bereik je een hoop, zo ook gratis media aandacht. Maar hoe krijg je dan die gunfactor, hè? Bedrijven die ‘iets goeds doen’ hebben over het algemeen die gunfactor. Geen keiharde commerciële doelen, maar (eveneens) sociale doelen doen het goed. Daar scoor je hoge ogen mee bij journalisten. Je hoeft daar heus geen stichting voor te zijn. We delen al PR voor talloze social enterprises, zoals Seads (gerecycled plastic), CommonEasy (broodfonds 2.0) en Fairspace (tegen straatintimidatie).
Be fun
Doe zoiets leuks dat journalisten spontaan een glimlach op hun gezicht krijgen bij het lezen van je pitchmail. Onze klant We Love Oldtimers maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een oldtimer te huren voor een dagje (of langer). Wie wilt dat niet? Onderbouw je ‘fun story’ met geweldige groeicijfers (‘be so great they can’t ignore you’) en je kan niet anders dan gratis media aandacht krijgen. Het leverde We Love Oldtimers publicaties op in o.a. FD, Margriet, De Telegraaf en Men’s Health.