Perslijst

Perslijst nodig? Dan is het verleidelijk om er snel eentje online te kopen of een perslijst te gebruiken van een bekende. Wij leggen je graag uit waarom dit niet verstandig is, en hoe je dan wel aan een goede perslijst komt.

Wat is een perslijst?

Wij gebruiken zelf liever het woord medialijst. Maar de media = de pers, dus de termen medialijst en perslijst kunnen allebei gebruikt worden. Waar het op neerkomt, is dat een perslijst een lijst is met perscontacten. In een perslijst – of medialijst – staan alle voor jou relevante mediatitels, contactpersonen en contactgegevens. 

Perslijst betekenis

Veel bedrijven zijn op zoek naar een perslijst, omdat mediatitels en contactpersonen van journalisten de poort zijn naar PR. Journalisten kunnen immers over bedrijven schrijven voor de mediatitels waarvoor zij werken. Daarom willen bedrijven graag aan perslijsten komen. Een medialijst krijgt echter pas betekenis als het een relevante medialijst is.

Relevante perslijst

Voor jou relevante media betekent dat het media zijn die gelezen, gekeken of geluisterd worden door jouw doelgroep. Anders heeft PR immers geen zin. Je wilt nu juist mensen bereiken die wellicht jouw klant kunnen worden. Als je je richt op jonge consumenten, heeft een publicatie in het FD bijvoorbeeld niet veel effect. 

Koop of leen geen standaard perslijst

Dit is precies de reden waarom we geen fan zijn van het kopen van een standaardlijst, of het lenen van een perslijst van een bekende. Online zijn een hoop medialijsten te vinden, maar je hebt hier niet veel aan als het geen relevante medialijst is voor jou. PR is namelijk alleen nuttig als het relevante PR is. Zonder relevante medialijst geen relevante PR!

Online tool

Er zijn talloze manieren om online snel aan een perslijst te kopen. De bekendste tools zijn waarschijnlijk Deperslijst.com en Smart.pr. Bij Deperslijst.com koop je voor 1900 euro per jaar toegang tot Nederlandse media. Je kan dan berichten versturen naar perslijsten die je kan samenstellen aan de hand van filters. Bij Smart.pr koop je toegang tot een database van 60.000 journalisten. Maar zoals ze zelf al schrijven: Goede PR is mensenwerk. Daarom maken wij liever zelf onze medialijsten!

Het gevaar van een perslijst kopen (of lenen)

Er zijn verschillende redenen waarom wij geen fan zijn van perslijsten kopen of lenen:

  • Je weet niet wat je koopt. Vaak bestaan standaard perslijsten uit algemene e-mailadressen, terwijl wij juist geloven in persoonlijke contactgegevens. Je kan beter een specifieke journalist benaderen dan mailen naar een algemeen redactieadres.
  • Relaties zijn niet te koop. Een medialijst garandeert geen mediarelaties of vriendjespolitiek. Zelfs als je een goede medialijst weet te bemachtigen, betekent dit niet automatisch dat je ook een band hebt met de journalisten. Die band bouw je pas op door (veelvuldig) contact. Eenmaal een mediarelatie opgebouwd? Dan is dat goud waard.
  • Standaard perslijsten suggereren standaard contact. Het is verleidelijk om een grote perslijst te verzamelen, en deze lijst in een keer – al dan niet via bovengenoemde tools – te benaderen met een standaard persbericht. Dit is in veel gevallen niet de juiste benadering
  • Een perslijst kopen is niet goedkoop. Vaak betaal je best wat geld voor een kant en klare medialijst. Terwijl je ook zelf een perslijst kan maken. Het voordeel daarvan is niet alleen dat je geld bespaart, maar ook dat je zeker weet dat de lijst echt klopt, en dat je journalisten gaat benaderen die echt bij jouw bedrijf, doelgroep en verhaal passen.

Hoe kan het wel?

Nederlandse perslijst maken of juist een regionale perslijst? Dat kan jij zelf! Of laat ons het voor je doen. Wij zoeken altijd naar up to date media en dito contactpersonen en contactgegevens, die relevant zijn voor jouw bedrijf. Zo gaan wij te werk:

  1. Aan de hand van jouw gewenste reputatie, focus binnen jouw bedrijf en doelgroep, bedenken wij welke mediatitels relevant zijn voor jouw PR. Als je het lastig vindt om te bedenken welke mediatitels er zijn, is een rondje Google of rondje Bruna een goed idee.
  2. Ga dan per medium na welke journalist of redacteur het meest relevant is voor jouw bedrijf. Welke persoon schrijft er over soortgelijke onderwerpen?
  3. Vervolgens zoek je de contactgegevens van de journalist of redacteur. Probeer altijd een persoonlijk e-mailadres te bemachtigen, en geen algemeen adres.
  4. Houd deze data bij in een excel of Google sheet. Voila, jouw eigen perslijst is klaar!

Perslijst voorbeeld

Benieuwd hoe zo’n perslijst eruit ziet? Als je hier je e-mailadres achter laat, mailen we je een voorbeeld perslijst toe. Naast de mediatitels, contactpersonen en e-mailadressen, houden we ook wat andere zaken hierin bij. Gebruik de medialijst vooral hoe jij het handig vindt!

Tips voor een perslijst maken

  • Onderschat het maken van een goede perslijst niet. Het kost even wat tijd en moeite, maar dan heb je wel wat: een relevante perslijst waar je echt wat aan hebt. 
  • Begin liever klein en maak eerst eens een medialijst met bijvoorbeeld tien relevante media. Zo kan je een beetje oefenen, en verlaag je de drempel om te beginnen. En onthoud: less is more! Beter tien goede mediarelaties opbouwen, dan 50 mediacontacten kopen die niet allemaal relevant zijn en die je niet allemaal persoonlijk gaat kennen.
  • Benader media op de juiste manier: liefst persoonlijk. Zo bouw je echte mediarelaties op. En goede mediarelaties zijn goud waard. Dat kan je niet ‘snel even goedkoop’ op de kop tikken.
  • Onthoud tot slot dat PR altijd een lange termijn-ding is. PR doe je niet eenmalig. Wij geloven niet in PR als quick fix. Het effect van PR wordt juist steeds groter als je vaker, regelmatig in de media komt. Dan blijf je top of mind en creëer je echt de expertstatus die je wilt. 

Hulp nodig?

In onze e-course leer je meer over het maken van je medialijst en over het benaderen van journalisten (en meer!). Tijdens onze 1-op-1-begeleiding adviseren we je over jouw PR en helpen we jou met het maken van je medialijst en het opstellen van de juiste pitches.