Dat free publicity voor jou als ondernemer lekker is, hoeven we je hopelijk niet meer te vertellen. Maar in tegenstelling tot wat jij misschien denkt, zijn redacties ook blij als jij met jouw verhaal aanklopt. Ten minste, als je het goed aanpakt! We vroegen Tessa Ham, hoofdredacteur van online platform WorkJuice, om tips voor hoe je tussen alle mails opvalt:
“Het is waar dat wij op de redactie van WorkJuice, een website over carrière en persoonlijke groei, elke dag overspoeld worden met mailtjes. Zó zorg je ervoor dat je opvalt tussen de tientallen mails die wij per dag krijgen:
1. Zorg dat je de juiste partij benadert
We geven het toe: we openen niet alle mailtjes die op onze redactiemail binnenkomen. Als we aan de titel al zien (bijvoorbeeld de aankondiging van een nieuwe auto – jep, die krijgen we echt) dat we er niets mee kunnen, dan verdwijnt ‘ie zo ongeopend in de prullenbak. Doe dus goede research naar media die echt wat met jouw verhaal kunnen. Het is alleen maar fijn als het bij de juiste doelgroep aankomt.
Ook belangrijk: een onderwerpregel verzin je dus niet even snel, die is enorm belangrijk. Zelfs als je een algemeen persbericht verstuurt is het slim om voor bepaalde partijen de onderwerpregel te veranderen.
Een goed voorbeeld bij onze uitgeverij (eerst Wayne Parker Kent, inmiddels overgenomen door de Telegraaf Media Groep) is een persbericht dat we laatst van Samsung kregen. Manners (een mannenwebsite) kreeg het persbericht met een kop die meer op de tech kant gericht was, Roomed (interieur) op design en NSMBL meer op de lifestyle kant.
De les die je hieruit kunt trekken: pas de kop aan bij je persbericht, zodat je mail in ieder geval wordt geopend en je de aandacht te pakken krijgt.
2. Mail direct naar de journalist
Als je het mailadres kunt bemachtigen van een journalist in plaats van de gewone redactiemail, stuur je mail dan daarheen. Zoek bijvoorbeeld eens op LinkedIn naar de bedrijfsnaam. Als we merken dat de mail echt persoonlijk aan ons is geschreven (en niet naar 100 anderen in de bcc) helpt je dat namelijk al enorm. Ik mail persoonlijk altijd terug als ik een mail op mijn persoonlijke adres binnenkrijg waar mijn naam boven staat.
Kan je alleen de redactiemail vinden? Zorg dan dat je alsnog een persoonlijke naam boven je mail zet. De verkeerde naam (van bijvoorbeeld de vorige hoofdredacteur) is not done. Je zal je verbazen hoe vaak dat voorkomt.
3. Wees to the point
Zorg dat meteen duidelijk is wat het ‘haakje’ is voor het platform. We krijgen enorm veel mails met: “laten we samenwerken”. Klinkt goed, maar hoe dan? Zeg duidelijk wat je verhaal is en draai er niet in een ellenlang mailtje omheen. To the point zijn is dus key, maar zorg er natuurlijk wel voor dat alle relevante informatie in je mail wordt vermeld. Zorg dat de 5 w’s en de 1 h er sowieso in terug zijn te vinden.
Nog een paar absolute don’ts: te vaak persberichten sturen en spelfouten. Als je niet goed bent in spelling, laat je mail dan checken door een vriend(in) die dat wel is.
Uiteindelijk doen we maar met 25 procent van de mails die we binnenkrijgen ook echt wat op onze site. Toch zijn wij bij WorkJuice altijd op zoek naar inspirerende verhalen van ondernemers en vinden het we het vaak juist alleen maar tof om aandacht aan jouw goede idee te besteden.
Mocht je een geweldig bedrijf hebben, of verstand hebben van persoonlijke groei of geldzaken, schroom niet om WorkJuice een mailtje te sturen. Enne… als je goed hebt opgelet, vraag je dus aan Chantal en Suzanne wat mijn persoonlijke mailadres is!”