Elke maand vragen we bekende en minder bekende vrouwelijke ondernemers naar hun kijk op PR. Hoe doen zij het? Deze keer: Suzanne van Duijn, mede-oprichter van PR-cursus.nl en PR-adviseur sinds 2015.

Kun je jezelf kort voorstellen: wie ben je en wat doe je?
“Ik ben dus Suzanne, een van de oprichters van dit platform. Met PR-cursus.nl leren we andere ondernemers hoe zij hun eigen PR kunnen doen, om zo te werken aan hun zichtbaarheid. Naast PR-cursus.nl heb ik mijn eigen PR-bureau, SuusjeHQ, en blog ik op Vrije Meid over een vrij leven. Voor mij is dat ondernemen, veel reizen en veel persoonlijke ontwikkeling. Ik werk ongeveer drie á vier maanden per jaar vanuit het buitenland en geef daar 17 december a.s. ook een cursus over op Instagram.”

Hoe zorg jij ervoor dat je zichtbaar bent en klanten jou weten te vinden?
“Al sinds ik startte met bloggen in 2009 ben ik bezig met zichtbaar zijn. Eerst deed ik dat vooral door mijn blogs te delen via social media. Maar toen ik in 2015 in PR ging werken, leerde ik dat er nog zoveel meer mogelijkheden zijn. Naast eigen content is het zo belangrijk dat ook anderen over je praten, zowel je klanten als de media bijvoorbeeld. En ik leerde dat je een grote vinger in de pap hebt als het aankomt op in de media komen. Sinds ik in 2016 voor mezelf begon, ben ik daar dus volop op gaan focussen en verscheen ik tientallen keren in de media. Denk aan interviews in Volkskrant, Metro, NOS en AD. Ook schreef ik gastblogs voor onder andere Marie Claire en Sprout. Daarnaast ben ik nog steeds veel bezig met eigen content; blogs en social media.”

Heb je een (soort van) PR-strategie? Ben je er bewust mee bezig?
“Zeker! Ik probeer elke maand een keer in de media te komen. Soms is dat met een gastblog namens PR-cursus.nl, een andere keer word ik geïnterviewd onder mijn eigen naam over werken vanuit het buitenland. Als ik iets nieuws lanceer, zoals destijds met PR-cursus.nl of nu met mijn Digital Nomad Instagram Course, dan stuur ik ook altijd wat mails uit naar de media. Zo stonden we met PR-cursus.nl al op Frankwatching en in de VIVA400.”

Hoe heb je het PR-wise aangepakt toen je je bedrijf lanceerde?
“Laat ik als voorbeeld PR-cursus.nl nemen. Toen we dit lanceerden wilden we meer doen dan alleen een persbericht uitsturen. We besloten een persevent te organiseren en een aantal journalisten en influencers uit te nodigen bij ons op kantoor. Daar gaven we ze een sneak-peek van ons aanbod en een mini-workshop PR. Zo boden we wat extra’s ten opzichte van het persbericht, waardoor er wel negen mensen kwamen. Dit leverde de eerste maanden meteen leuke publiciteit op! Tip: bij het adviseren van een persevent moet er echt een win zijn voor de media. Ze komen niet om jou een plezier te doen. Nodig media ook tijdig uit, want een week van tevoren heeft iedereen al een volle agenda.”

Wat is je grootste mediapublicatie so far? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
“Mijn grootste publicatie in de zin van grootste media, waren mijn interviews voor NOS en AD. Dat zijn toch wel de grootste nieuwsmedia van Nederland. Maar groter is niet altijd beter. Een relevant medium met een klein, maar relevant bereik kan je relatief veel meer opleveren. Zo kreeg ik 150 doorkliks naar mijn blog vanuit een interview op Indebuurt Utrecht! Onderschat nooit de kracht van lokale en regionale media.”

Grootste PR-faalmoment en wat je ervan leerde?
“Zoveel! Van een trillende stem tijdens een live radio-interview tot focussen op de verkeerde media. Maar daar leer je weer van. Inmiddels heb ik al heel wat radio-interviews gegeven en ik kan zeggen dat het elke keer makkelijker wordt. Er is geen shortcut, je moet blijven oefenen. Met focussen op de verkeerde media bedoel ik enkel focussen op de grote media. Terwijl dat niet altijd de juiste media zijn. Veel bedrijven willen in de Telegraaf komen omdat het een grote krant is, maar als je een jonge doelgroep hebt is de Telegraaf helemaal niet relevant. Ik heb ook wel eens een persbericht uitgestuurd dat gewoon helemaal niet is opgepakt. Dan weet je dat je de volgende keer kritischer moet zijn op nieuwswaarde en nee moet verkopen als een klant om en persbericht vraagt.”

Van welke mediapublicatie droom je nog?
“Met PR-cursus.nl zouden we graag gefeatured worden door een mooi blad als Marie Claire. Zij richten zich op vrouwen en focussen op business, dus dat is zeker onze doelgroep. Al zou ik ook graag eens mijn TV-debuut maken als PR-expert of als ondernemer die veel werkt vanuit het buitenland.”

Welk PR-middel vind jij het fijnste om in te zetten? En welke past helemaal niet bij jou?
“Ik ben zelf echt fan van de gastblog. Een persbericht is gewoon niet altijd haalbaar wegens gebrek aan nieuwswaarde. Bovendien hebben journalisten vaak weinig tijd en zijn ze – zeker bij de online magazines – echt blij met gratis waardevolle content. Met PR-stunts heb ik nog weinig te maken gehad. Dat gaat vaak om offline PR en fysieke dingen, terwijl ik meer online savvy ben.”

Suzanne in het kort: