Juist in tijden van crisis is het verstandig om aan je PR te blijven werken, dus ook NU. Door free publicity blijf je namelijk zichtbaar en trek je mogelijk weer nieuwe klanten aan. Wij geven tips: dit kan je doen.
Wat is PR?
‘Aan je PR werken’ klinkt leuk. Maar wat doe je dan precies? PR staat voor public relations. Wij vertalen dat in begrijpelijke taal als ‘alle communicatie van jou naar buiten toe, en alle communicatie over jou van buitenaf’. Alles wat je van jezelf laat zien is dus PR, maar als anderen over je praten is dit ook zeker PR. ‘Advertising is saying you’re good, PR is getting else to say you’re good!’
Aan je PR werken komt erop neer dat je zichtbaar bent, en ervoor zorgt dat anderen – liefst relevante media – over je gaan praten. Dit kan je ‘sturen’ door goede persberichten uit te sturen of bijvoorbeeld jezelf te pitchen voor een interview. Zo word je beter zichtbaar, kom je top of mind bij je doelgroep en krijg je autoriteit. Een PR-bureau kan je hierin adviseren en bij helpen.
Verschil PR en marketing
Ook marketing doen op je zogenoemde owned media maakt je bedrijf zichtbaar. Deze uitingen leveren eveneens free publicity op – denk maar aan blogs en social media – maar zijn meer gericht op je eigen content. Hiermee bereik je grotendeels een doelgroep die jouw bedrijf al volgde. Wat ook goed is om op top of mind te blijven, maar het is zonde als je je niet ook op een nieuwe groep potentiële klanten focust. Bovendien is het sterker en geloofwaardiger als anderen je aanbevelen. Anders wordt het zo’n geval ‘wc-eend verkoopt wc-eend’. Daarom geloven wij zo in de kracht van ‘echte PR’, oftewel earned media.
Mediawaarde berekenen
Wat levert dat ‘in de media komen’ dan op? Wat is de kracht van PR? Dit zit hem wat ons betreft vooral in zichtbaarheid en naamsbekendheid. Onder de aandacht komen van je doelgroep is letterlijk priceless. PR laat zich lastig uitdrukken in geld. Want hoeveel mensen een artikel daadwerkelijk lezen, en – bewust of onbewust – je naam onthouden en later je site bezoeken, is moeilijk te meten. We hebben wel een poging gedaan dat hier uit te leggen.
Corona? Zo werk je toch aan je PR
Nu de economie een flinke inkakker heeft – om het maar even zachtjes uit te drukken – rijst bij jou misschien de vraag of je nu juist wel of niet aan je PR moet blijven werken. Enerzijds wil je op de kosten letten en denk je misschien dat media nu niet op je zitten te wachten. Anderzijds wil je juist klanten blijven aantrekken en kan Corona zelfs een PR-haakje opleveren. Beter wordt de situatie even niet, maar in ieder geval kan je dus wel aan je exposure blijven werken.
1. Blijf posten
Bij de pakken neer gaan zitten gaat je sowieso niet helpen. Ons advies is daarom om in ieder geval door te gaan met bloggen en posten op social media, zoals je dat altijd doet. Let wel: sommige blogs zijn nu minder relevant dan andere. Een blog met tips ten tijde van Corona is nu nuttiger dan een blog over spreken op events. Kijk dus goed wat je deelt. Een post met tips voor jouw doelgroep, of waarvoor klanten nu nog bij jou terecht kunnen, zal zeker worden gewaardeerd. Daarbij blijf je top of mind!
2. Crisiscommunicatie
Werk jij in een branche die erg te lijden heeft onder het Corona-virus? Bijvoorbeeld in de reisbranche? Dan is het zaak om juist nu goed te blijven communiceren. Stel je klanten op de hoogte, wees transparant en behulpzaam. Iets zeggen is wat ons betreft altijd beter dan niets zeggen. Formuleer dus een statement en verspreid dit onder je klanten. Grote bedrijven doen er goed aan dit ook binnen de organisatie zelf te doen.
3. Zoek ‘Corona-haakjes’
Profiteren van Corona willen we het niet noemen, maar de situatie vraagt nu wel om andere invalshoeken. Vrijwel al het nieuws gaat nu direct of indirect over Corona, dus wie in de media wil komen zal daar iets mee ‘moeten’. Heb jij een oplossing voor een probleem dat nu speelt? Heb je juist een recordomzet gedraaid door Corona? Of heb jij een mooi initiatief gestart om slachtoffers te helpen? Spread the word! Dit is zeker persbericht-waardig. Onze eigen Suzanne deelde bijvoorbeeld haar thuiswerktips op DeOndernemer.nl.